Чувари српске културне баштине

У Етнографском музеју у Београду 26 октобра 2023. одржан је Концерт „Жива баштина“ који представља реализацију истоименог пројекта Музичког информативног центра Србије. Одевени у традиционалне народне ношње из различитих области у којима живи српски народ, на концерту су наступили еминентни чувари српског културног (музичког) наслеђа и то: гуслар Бошко Вујачић, извођач традиционалне српске песме Светлана Спајић и кавалиста Милош Николић.

Први је наступио гуслар Вујачић са познатом песмом из Косовског циклуса под називом „Цар Лазар и царица Милица“. После сјајне музичке нумере Вујачић је -у краткој беседи- истакао значај гусала у очувању породичне и колективне културе сећања српског народа.

Наступ Светлане Спајић обележиле су, од заборава отргнуте, песме са простора Косова, Старе планине и далматинског подручја. У дочаравању лепоте изворних песама Светлана је показала издашне гласовне могућности прилагодљиве извођењу како родољубивих стихова из наше слободарске историје, тако и оних лирског карактера, уз прекаљено ојкање – гроктање.

Један од водећих кавалиста у Србији – Милош Николић је умешно свирао у инструмент, а потом певао стихове песама потеклих из народа. Запажено је и његово излагање да је кавал традиционални српски музички инструмент који се најдуже одржао на Косову са „епицентром“ у месту Штрпце.

У даљем делу програма наизменично је наступао гуслар Бошко Вујачић, па онда Светлана Спајић у музичкој пратњи кавалисте Милоша Николића. „Ред песме, па ред приче“ Светлане и Милоша како су по селима источне и јужне Србије, Косова и Далмације проналазили песме и народне извођаче, утицали су да је концерт дубоко ушао у други сат трајања. А о томе колико су уметници (виртуози у свом послу) успешно представили део музичког блага српског народа (нематеријално културно наслеђе од посебног значаја – по класификацији УНЕСКА), сведочи дуготрајан аплауз присутних који их је испратио са сцене.

Милош Мељанац

Напомена:

Да је наша отаџбина Србија земља парадокса потврдио је и наступ троје врхунских уметника у Етнографском музеју. Елем, иако је концерт „Жива баштина“ саставни део пројекта Музичког информативног центра Србије који је подржао и Град Београд, на сцени међу извођачима није се појавио ниједан представник поменутог центра, ни Града Београда, нити су обезбедили водитеља програма што је скандалозно. Приде, у сали су биле свега две особе са минијатурним камерама, као и више посетилаца музичког догађаја који су самоиницијативно мобилним телефонима снимали концерт. Поређења ради, пре неколико година вишечлана сниматељска екипа РТС-а се, са аеродрома „Никола Тесла“ директно укључила у Дневник 2, и интервјуисала пристиглог уметника из Велике Британије који је имао заказан концерт у Арени. За уредника Дневника то је била толико важна вест да је заслуживала директно укључење са аеродрома у најгледанију информативну емисију, као да се радило о веснику рата или мира на Балкану. Докле ће руководиоци телевизија са националном фреквенцијом, посебно јавни сервис – РТС, да фаворизују стране уметнике, а игноришу домаће „бисере – чуваре традиционалног музичког стваралаштва српског народа“?